Wednesday, March 5, 2008

HYS UNDER CONTROL


SEJENAK BERSAMA HAJI YAAKOB
Tiga hari lagi kita akan turun ke dewan sekolah untuk membuang undi. Serasanya masa begitu pendek . Cepat sangat putaran jarum jam pada tangannya. “ Hanya tinggal tiga hari lagi “ bisik hati Haji Yaakob bin Sapari @ HYS.

Raut air muka wajah HYS masih tenang. Setenang air di Tasik Chini. HYS dalam keadaan terkawal. Under Control. Setiap subuh pagi beliau akan berada di Surau As-Sakeenah untuk solat berjemaah sejak dia mula berkampong di Taman TTDI Jaya Shah Aam. Untungnya markas PKR Kota Anggerik berada di keliling taman yang menyajikan udara yang bersih dan nyaman dibawah embun pagi yang menyegarkan.

Sesudah memberi salam solat subuh, HYS mengangkat tangan dengan tingginya memohon doa dari Allah swt agar segala yang dirancangkan berjalan seperti yang direncanakan. “Permudahkanlah segala urusan kami, Ya Allah. Berilah kekuatan dan kecekalan serta berkat dari mu Ya Allah” doa HYS bagi memulakan hari pagi beliau. Setiap detik amat berharga pada dirinya.

Jikalau hendak mengikuti jadual harian beliau, saya tidak termampu. Maka saya mengambil kesempatan ini untuk bertanya pada HYS dalam sessi temubual ringkas pada subuh pagi selepas solat.

Editor : Apa pandangan HYS mengenai pembatalan penggunaan dakwat semasa PRU-12 nanti ?
HYS: Semasa saya memberi ceramah di Puncak Alam dan Subang Bistari malam tadi ramai yang tidak bersetuju dengan keputusan yang dibuat. Badan SPR mampu dipergunakan untuk kepentingan individu dan bersekonkol dengan pihak-pihak tertentu. Kepercayaan rakyat kepada SPR ini terus jatuh. Hilang. Lesap. Finish.


Ini adalah satu yang mendukacita pada seluruh rakyat Malaysia yang cintakan Demokrasi serta Pilihanraya yang Bersih dan Bebas. Ini strategi yang kotor dan jijik. Kita tidak tahu apa pula yang akan diperkatakan nanti. SPR akan menjadi bahan lucu dan lawak jenaka rakyat.

Editor : Apakah tindakan yang akan diambil setrusnya?
HYS: “ Kita tidak akan menari mengikut rentak parti lawan. Jikalau kita berdemonstrasi maka pihak lawan akan mengambil peluang menhentam kita melalui media-media yang dikawal oleh mereka. Ini adalah satu strategi yang mereka telah rancangkan dari awal serta mahu memletakkan kita `off track` kempen kita ini. Kita tidak emotional. Kita dah masak dengan putar belit politik jijik ini.

Editor : Parti lawan menggunakan bekas PKR untuk memberi ceramah berkempen menentang PKR diserata kawasan Shah Alam. Apa komen anda?
HYS: Tiada isu yang hendak dibangkitkan. Jikalau hendak berkempen , berkempen mengenai `apa pembangunan yang hendak dibawa ke Shah Alam?` atau rancangan-rancangan masa hadapan. Namum isu ini semua tiada. Mereka asyik menghentam pemimpin dan ahli PKR secara peribadi. Character Assasination. Ini politik murahan. Politik miskin papa kedana. Ketandusan idea. Tiada modal. Cheap. Very cheap.
Saya amat bersimpati dengan mereka ini. Kasihan. Nampak pandai tetapi tidak. Bones BUT no meat. Empty substance. My deepest sympathy and condolences to him - the speaker and them - the party. You can smell a dead rat from far away.

Editor : What are your chances to win in this election, HYS ?
HYS : Alhamdullilah – I believe that we have got a very strong chance. The non malays are listening to us. We represent the alternative government. The Indians and the Chinese gave their support. With the strong team that we have got and their dedication, insyallah we shall cross the bridge. I am confident we can create an upset for Kota Anggerik. I urge all party members to campaign in small focus group and spread the word around. We are on the right track of a winning formula.

Editor: Terima Kasih.
HYS : Sama sama.



EMAIL : pkrkota.anggerik@yahoo.com

No comments: